Friday, June 26, 2020

Parkinson

Apakah penyakit Parkinson?

Penyakit Parkinson adalah satu kumpulan keadaan yang dipanggil gangguan sistem motor. Empat gejala awal adalah seperti berikut:

  • Tremor: menggigil pada tangan, lengan, kaki, rahang dan muka.
  • Kekakuan: kaku ataupun kejang pada anggota dan belakang.
  • Bradikinesia: pergerakan yang perlahan.
  • Ketidakstabilan postur: kemerosotan keseimbangan dan koordinasi badan.


Apakah rawatan bagi penyakit ini?


Buat masa sekarang penyakit parkinson tidak dapat disembuhkan namun gejalanya dapat dikawal melalui ubat-ubatan atau pembedahan. Penyakit ini memberikan kesan yang berbeza kepada setiap pengidapnya, oleh itu rawatan perlulah disesuaikan bagi setiap individu.
Gejala ini mungkin menyebabkan pesakit susah berjalan, bercakap ataupun melakukan kerja-kerja yang mudah. Penyakit ini merupakan penyakit yang kronik dan progresif. Ianya bukanlah sejenis penyakit yang berjangkit. Ia adalah keadaan dimana daya kawalan otot seseorang itu merosot dengan teruk sehingga pengidap tidak mampu menguruskan diri sendiri.

Para penyelidik telah mengenal pasti kerosakan sel otak yang menyebabkan pengurangan sejenis bahan kimia yang dipanggil dopamin merupakan penyebab utama penyakit ini.

Bagaimana untuk menghadapi penyakit ini?


Penyakit ini memang rumit dan sesetengah pesakit mengalami kesukaran untuk menghadapi penyakit ini. Berikut adalah beberapa tip untuk menangani gejala penyakit Parkinson.

Senaman.
  • Senaman boleh membantu pesakit Parkinson melalui:
  • Membantu anda mengawal pergerakan anda dengan lebih baik
  • Mengurangkan masalah gaya berjalan dan kecederaan sendi/otot
  • Meningkatkan fleksibiliti
  • Meningkatkan kekuatan otot dan keseimbangan
  • Meningkatkan tenaga, stamina dan kesihatan jantung anda
  • Jangan lupa mendapat khidmat nasihat doktor anda sebelum terlibat dengan apa-apa aktiviti fizikal.

Diet.
  • Pemakanan yang baik boleh mengurangkan risiko kemasukan ke hospital di kalangan pesakit Parkinson seperti patah tulang, kekurangan air, sembelit, dan susut berat badan. Amalkan tabiat pemakanan berikut bagi membantu mengurangkan masalah tersebut:
  • Minum enam hingga lapan gelas air sehari, walaupun anda tidak haus.
  • Lebihkan makanan seperti prun, sayur-sayuran, dan makanan yang tinggi serat.
  • Makan sesuatu yang sejuk dan masam sebelum makan untuk mengelakkan mulut kering.
  • Bincang dengan doktor dan ahli farmasi anda mengenai isu-isu makanan khusus yang berkaitan dengan ubat-ubatan anda. Sebagai contoh, makanan tinggi protein boleh mengganggu penyerapan levodopa.

Tidur.
  • Penyakit Parkinson boleh mengganggu tidur anda. Berikut adalah beberapa tip bagaimana anda boleh mendapatkan tidur yang berkualiti:
  • Elakkan alkohol dan makanan yang mengandungi kafein terutama pada waktu malam.
  • Kurangkan pengambilan air sebelum tidur.
  • Amalkan waktu tidur dan bangun yang sama pada setiap hari.
  • Elakkan terlebih tidur.
  • Wujudkan persekitaran yang selesa dan aman di dalam bilik tidur anda.
  • Elakkan menonton TV, membaca dan makan di tempat tidur.

Sokongan.
  • Hidup dengan penyakit Parkinson boleh mencetuskan pelbagai masalah emosi, seperti kejutan diagnosis, kemurungan, kemarahan dan kekecewaan dengan cabaran fizikal. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh diambil untuk menangani masalah emosi:
  • Mengekalkan komunikasi terbuka dan jujur dengan keluarga, rakan-rakan, dan penjaga anda.
  • Sertai kumpulan sokongan seperti Persatuan Parkinson Malaysia untuk berkongsi pengalaman dan perasaan.
  • Dapatkan bantuan pekerja sosial dan kaunselor yang boleh memberikan sokongan sosial.
Maklum balas pengguna Parkinson







Thursday, June 25, 2020

Kenapa Perlu ambil AG Cera

KENAPA KENA MAKAN AG CERA NUTRITION BERTERUSAN?


:pushpin: Masih ramai yang belum tahu apa sebenarnya fungsi sebenar AG CERA NUTRITION kepada tubuh badan kita. Jom saya share sikit kepada anda semua.

:pushpin:Makan AG CERA NUTRITION bukan sebab nak sembuh daripada penyakit saja. Makan AG CERA NUTRITION bukan sebab hanya semata-mata kerana ada penyakit.

:pushpin:Kita kena faham, bahawa makanan adalah salah satu punca berlakunya penyakit. Adakah makanan yang kita makan hanya kita ambil sekali sahaja seumur hidup? Sudah tentu tidak kan? Untuk meneruskan hidup, manusia perlukan makanan.

:pushpin:Tetapi, adakah makanan yang kita ambil setiap hari adalah makanan yang betul-betul membekalkan nutrisi yang baik untuk tubuh badan? Cuba kita renung kembali, makanan apa yang kita makan pagi, malam tadi, semalam? Hmm, macam-macam kan?

Ya, perut memang kenyang. Hakikatnya belum tentu ia adalah sihat untuk tubuh badan. Walaupun kita rasa sedap dan kenyangnya perut.

:pushpin:Kepada mereka yang berpenyakit, kepada mereka yang sihat, setiap hari kita perlu makan. Betul tak? Jadi, apakah makanan yang ada pada hari ini untuk kita seimbangkan semula corak pemakanan yang sihat untuk tubuh badan? Mungkin ada banyak makanan tambahan yang ada di luar.

:pushpin:Tetapi, sepertimana yang kita tahu, setakat hari ini, masa ini. AG CERA NUTRITION adalah makanan ANTIOKSIDA TERBAIK DI ASIA untuk sesiapa sahaja kerana ia membekalkan nutrisi yang lengkap kepada tubuh badan kita. Cuba kita renung kembali,

:white_check_mark:Adakah kita makan AG CERA NUTRITION hanya untuk sihatkan Tubuh badan sekali sahaja?
:white_check_mark:Adakah Setelah sembuh dari Penyakit, kita mula abaikan AG CERA NUTRITION
:white_check_mark:Adakah kita yakin, penyakit tidak datang lagi dengan keadaan sekarang?


:white_check_mark:Ya, betul tu. Ramai yang mengeluh, cakap AG CERA NUTRITION mahal!! Tetapi, bila anda jatuh sakit, AG CERA NUTRITION yang mahal ni sudah jadi murah pada anda. Berapa pun harga anda sanggup bayar kan? Betapa mahalnya kesihatan anda, betapa murahnya AG CERA NUTRITION pada ketika Itu. Berapa ramai yang betul-betul menilai kesihatan tubuh badan kita adalah jauh lebih bernilai daripada wang ringgit?

:white_check_mark:Bila dah jatuh sakit, cakap apa saja penawar dan berapa nilainya pun anda sanggup untuk bayar. Biasalah tu, bila dah sakit baru sedar.

:white_check_mark:Jadi, saya hanya nak bagitahu kepada anda semua, teruskanlah mengambil makanan yang sihat ini (AG CERA NUTRITION) untuk tubuh badan anda, kerana risiko berpenyakit bukan hanya sekali atau sehari. Setiap hari kita terdedah dengan penyakit melalui pelbagai cabaran pada zaman ini.

Kerana agcera sesuai untuk semua peringkat umur


Berminat
www.wasap.my/6011119834611/Agcera

:revolving_heart

SAYANGILAH KESIHATAN TUBUH BADAN ANDA:revolving_hearts::revolving_hearts:

SIHAT ITU JUGA ADALAH REZEKI:revolving_hearts:


"Kenyang Perut Suka Hati
Sakit Perut Susah Hati"

Look Better, Feel Better, Live Better



Antara Maklum balas pengguna AG Cera














Apa itu Jaundis

Jaundice adalah peningkatan kadar bilirubin pada minggu pertama kelahiran. Biasanya menyebabkan kulit, mata dan mulut bayi berwarna kuning. Warna kuning ini disebabkan oleh bilirubin.

Apa pula yang dimaksudkan dengan Bilirubin?


Bilirubin dibuat ketika tubuh melepaskan sel-sel darah merah yang sudah tua. Ini merupakan proses normal yang terjadi seumur hidup kita. Selepas itu bilirubin akan menuju ke usus dan ginjal lalu ke seluruh tubuh. Jika terlalu banyak bilirubin dilepaskan ke seluruh tubuh bayi maka itu yang menyebabkan warna kuning yang disebut Jaundice.

Jaundice adalah penyakit yang disebabkan perubahan yang terjadi pada warna kulit tubuh yang menguning, sclera (bahagian putih pada mata) dengan kelenjar ludah yang disebabkan oleh meningkatnya kadar bilirubin pada tubuh manusia. Ia biasanya disebabkan oleh hati, sel darah merah atau masalah gallbladder.


Banyak faktor yang boleh menyebabkan penyakit Jaundice ini berlaku. Antaranya : 

  • Pra-hepatic: Sindrom Gilbert, Talasemia, Anaemias Hemolitik, Sindrom Crigler-Najjar serta trauma.
  • Hepatoselular: Misal cirrhosis decompensated (parut hati), Hepatitis Virus, Hepatitis Vlkohol, Hepatitis Autoimun, Hepatitis yang disebabkan oleh ubat.
  • Intrahepatic: Ubat, pemangkas utama sclerosing.
  • Extrahepatic: Menghalang batu karang, kanser kepala pankreas, kanser gallbladder, ketegangan saluran hempedu.
  • Physiological Jaundice yang boleh berlaku pada bayi (sila rujuk pakar pediatrik).

Ini pula antara simptom yang anda akan dapat jika anda menghidap penyakit Jaundice:

  • Sklera atau kulit anda berwarna kuning 
  • Urin berwarna gelap
  • Gatal-gatal di seluruh badan anda
  • Najis berwarna pucat
  • Simptom yang anda akan dapat jika menghidap Jaundice ini sebenarnya berbeza, bergantung kepada sebab kenapa anda mengalami penyakit ini

Ianya juga bergantung kepada sebab mengapa anda mengalami sakit kuning. Anda akan mendapat gejala lain yang berkaitan dengannya, misalnya, sakit perut, penurunan berat badan atau demam.

Pakar bedah biasanya perlu mengatasi masalah batu hempedu (laparoscopic cholecystectomy - untuk mengeluarkan gallbladder) yang merupakan keadaan yang sangat biasa iaitu kanser pundi hempedu dan kanser pankreas. Keadaan perubatan lain biasanya dikendalikan oleh pakar perubatan/pakar hematologi.

Antara maklum balas pengguna



Kencing Berdarah

Apabila nampak air kencing berwarna merah, ia adalah sesuatu yang merisaukan. Ia boleh jadi sesuatu yang tidak berbahaya atau ia menunjukkan petanda kepada penyakit yang lebih serius. 
Dalam istilah perubatan, darah yang boleh dilihat dengan mata kasar dipanggil sebagai "gross hematuria", manakala darah dalam air kencing yang boleh dilihat melalui mikroskop ketika doktor menguji air kencing dipanggil sebagai "mikroskopik hematuria".
Jika terdapat banyak darah di dalam air kencing, darah tersebut akan membentuk darah beku. 
Penggumpalan darah tersebut akan menghalang aliran air kencing, menyebabkan sakit yang amat teruk dan tidak mampu untuk kencing. 
Pendarahan yang teruk sehingga terbentuknya ketulan kebiasaannya disebabkan oleh kecederaan di bahagian sistem saluran kencing.

Gejala Berkaitan Dengan Kencing Berdarah?

Pesakit yang mengalami kencing berdarah atau hematuria boleh datang dengan gejala yang lain seperti: 

  • sakit di bahagian tepi atau bawah di bahagian pinggang, 
  • sakit di bahagian bawah abdomen, 
  • rasa hendak terkencing yang tidak boleh ditahan lagi atau 
  • susah untuk mengeluarkan air kencing 

Apakah Penyebab Kencing Berdarah?

Air kencing berwarna merah tidak selalunya disebabkan oleh sel darah merah. Ia juga boleh disebabkan oleh:

  • Hemophilia
  • Ketulan darah dalam buah pinggang
  • Penggunaan ubat cair darah (seperti aspirin atau warfarin)
  • ‘Sickle cell disease’
  • Thrombocytopenia (kurang bilangan sel platelet)
  • Darah yang kelihatan ia berada dalam air kencing mungkin juga boleh datang dari punca yang lain , \
  • contohnya:Vagina (bagi perempuan)
  • Ejakulasi , selalunya disebabkan oleh masalah prostat (bagi lelaki)
  • Pergerakan usus (berak berdarah)

Rawatan adalah bergantung kepada penyebab terhadap kencing berdarah tersebut. Kebiasaannya, tiada rawatan yang diperlukan melainkan ia adalah penyakit serius yang menyebabkan kencing berdarah. 

  • Pengambilan antibiotik untuk merawat jangkitan saluran kencing, 
  • pengambilan ubat untuk mengecilkan saiz prostat yang membesar
  • menjalani terapi gelombang kejutan (shock wave therapy) untuk memecahkan batu karang di dalam buah pinggang atau pundi kencing. 
  • Jika aliran air kencing dihalang oleh ketulan-ketulan darah, kebiasaannya doktor akan memasukkan tiub yang fleksibel ke dalam pundi kencing dan cuba untuk mengeluarkan ketulan darah tersebut.
Antara maklum balas pengguna yang alami masalah kencing berdarah



Darah Rendah

Siapa yang berisiko untuk mendapat Tekanan Darah Rendah?


Hipotensi boleh berlaku di kalangan individu dari pelbagai peringkat umur.  Walau bagaimanapun, ada individu dalam kumpulan usia tertentu yang lebih cenderung untuk mendapat tekanan darah rendah yang tertentu:

  • Orang tua lebih cenderung untuk mendapat hipotensi ortostatik selepas makan
  • Kanak-kanak dan remaja lebih cenderung memiliki tekanan darah rendah ‘neurally mediated’   
  • Orang-orang yang mengambil ubat-ubatan tertentu, seperti ubat tekanan darah tinggi
  • Orang-orang yang mempunyai gangguan sistem saraf pusat (seperti penyakit Parkinson)
  • Masaalah hati
  • Kurang bergerak (contohnya lumpuh) untuk tempoh masa yang lama
  • Wanita hamil. Hipotensi semasa mengandung adalah perkara biasa dan akan pulih selepas bersalin 

Apa Tanda-Tanda dan Gejala Tekanan Darah Rendah?


Tanda-tanda dan gejala tekanan darah rendah bergantung kepada sebab terjadinya hipotensi.

Hipotensi ortostatik

Tanda-tanda dan gejala hipotensi ortostatik boleh berlaku dalam beberapa saat atau minit selepas anda bangun dari keadaan berbaring atau duduk.  Anda mungkin merasa bahawa anda akan pengsan, atau anda betul-betul pengsan. Tanda-tanda gejala termasuk :

  • Pening atau merasa pusing
  • Penglihatan kabur
  • Kekeliruan
  • Kelemahan
  • Loya (perasaan sakit perut)
  • Hipotensi ‘Neurally Mediated’

Tanda-tanda dan gejala hipotensi ‘neurally mediated’ ini adalah sama dengan hipotensi ortostatik. Penurunan tekanan darah tidak berlaku lama dan sering hilang selepas duduk.

Hipotensi teruk berkaitan dengan ‘Shock’


Pada peringkat awal, ia mungkin sukar untuk mengesan sebarang tanda-tanda atau gejala. Pada orang tua, gejala pertama mungkin hanya kekeliruan.

Jika keadaan ‘shock’ menjadi semakin teruk, seseorang itu tidak akan dapat duduk tanpa merasa pitam. Jika ini berlarutan, pesakit mungkin tidak sedar diri.

Tanda-tanda dan gejala-gejala yang lain adalah berbeza, bergantung kepada apa yang menyebabkan ‘shock’. Apabila isipadu darah menjadi rendah (dari kehilangan darah yang banyak, misalnya) atau jantung gagal mengepam darah, maka :

Kulit menjadi sejuk dan berpeluh. Ia akan kelihatan biru atau pucat. Jika ditekan, warna kembali normal dengan lebih perlahan daripada biasa
Denyut nadi menjadi lemah dan pantas
Pesakit akan mula bernafas dengan cepat
Apabila berlaku vasodilatasi atau keregangan pembuluh darah (seperti dalam septik shock), seseorang merasa panas dan kulit menjadi merah pada awalnya.

Sekiranya berlarutan, ‘shock’ menjadi semakin teruk, kulit menjadi sejuk dan basah, dan pesakit akan berasa tenat. Keadaan ini adalah suatu keadaan yang cemas dan mesti diberi perhatian serta merta.

Bagaimana Hipotensi dapat dikesan?

Hipotensi dapat dikesan berdasarkan sejarah perubatan anda, pemeriksaan fizikal dan keputusan ujian-ujian yang akan dijalankan. Doktor anda perlu mengetahui mengenai:

  • Jenis tekanan darah rendah yang anda hidap dan tahapnya
  • Apa keadaan yang menyebabkan tekanan darah rendah
Antara Maklum Balas Pengguna Tekanan Darah Rendah Setelah Menggunakan AG Cera





Kencing Tak Lawas

Masalah buang air kecil juga dirujuk sebagai kesulitan untuk menyingkirkan air kencing yang disebabkan oleh Masalah mekanikal yang memerluka...